Site pictogram Klein Wonen Magazine

Comfortabel wonen in schoolbus

Met een oude schoolbus op zoek naar ultieme vrijheid. Dát is de droom van Gabby Bandt (33) en Roos van Maastricht (29), die binnenkort in vervulling gaat. Mede door de omvang van hun nieuwe huis willen ze vooral off-grid gaan leven, dus besteden zij extra veel aandacht aan hun energiesysteem. Nu is bijna alles aangesloten en kunnen ze binnenkort op avontuur. ,,Waar we precies naartoe gaan? En hoe lang we wegblijven? Geen idee! We staan open voor alles wat we onderweg tegenkomen.”

Het idee voor hun woonhuis op wielen ontstond een jaar geleden. Ze woonden al zes jaar in Haarlem, werkten allebei in Amsterdam en hadden een intensief leven. ,,Hierdoor kwamen we onvoldoende aan onszelf toe. Onze energie en creativiteit ebden langzaam weg en tijdens de coronaperiode ontstond een moment van bezinning. Als we een nieuwe stap in ons leven wilden maken, was nú het moment! We hebben toen allebei onze baan opgezegd en zijn gaan zoeken naar een nieuw pad in ons leven”, vertelt Gabby.
Relatief lage prijs

Relatief lage prijs

,,In onze zoektocht kwamen we eerst uit bij de standaard busjes, waarin veel mensen rondreizen. Maar ook dit paste onvoldoende bij ons. Met name omdat we voor een langere periode in onze bus willen wonen. Dan wil je niet steeds je interieur moeten ombouwen omdat de een wil liggen en de ander wil zitten. Als snel kwamen we in het algoritme van Amerikaanse schoolbussen, ook wel bekend als Skoolies, terecht. Hierbij worden voor een relatief lage prijs schoolbussen opgekocht en omgebouwd tot mobiele woningen waarin hele gezinnen off-grid kunnen leven. Hier werden we enthousiast van!’’

Foto: #whosthebuss

Een Blue Bird schoolbus uit 1997, die tot op het stalen karkas is gestript, is nu hun nieuwe huisje. ,,We hebben de bus volledig geïsoleerd en opnieuw opgebouwd”, vertelt Gabby. ,,Wanneer je via de ouderwetse openslaande luchtdeuren binnenkomt, loop je tegen de bestuurdersstoel aan. Daarachter is ons woongedeelte met een grote bank van 2 meter en een bureau.” Achter het woongedeelte bevindt zich een L-vormige keuken met 4 gaspitten, een gasoven, een volwaardige 220 Volt koelkast met vriesvak en diverse keukenapparatuur. In de badkamer, die wordt afgesloten met een schuifdeur, zijn een 70 x 70 centimeter douchecabine, composttoilet en wasbak met kastje ingepast. ,,Loop je verder, dan kom je in ons slaapgedeelte met een boxspring van 1,80 x 2,20 meter en een grote kledingkast. Onder het bed hebben we extra bergruimte gecreëerd. Bij de oude nooddeur aan de achterzijde hebben wij bovendien een opslagruimte gebouwd, waarin ook het elektrasysteem is voorzien.”

Foto: #whosthebuss

Vloerverwarming

De volledige bus is voorzien van vloerverwarming, dankzij een Truma Combi 6E boiler/kachel. ,,Zo kunnen we de bus voorzien van warmte en warm water. Hierbij is zowel gebruik van gas als elektra mogelijk, waarbij de elektra voor 1.000 Watt extra vermogen zorgt. Omdat onze bus onze nieuwe woning is, hebben we flink wat budget gereserveerd voor het energiesysteem”, vertelt Gabby. ,,Tijdens onze reis zullen we zoveel mogelijk off-grid verblijven. Niet alleen omdat we dit graag willen, maar ook omdat we realistisch zijn. Ons huisje is 12 meter lang en volledig stijf. Er zit geen knik in, zoals bij een vrachtwagen, waardoor we niet op elke camping of andere laadplek kunnen parkeren om de accu’s vol te laden.”

Om het juiste energiesysteem samen te stellen, klopten Gabby en Roos bij verschillende bedrijven aan. ,,We hebben geen elektrische achtergrond en hebben ons de materie helemaal eigen moeten maken. Zo hebben we van tevoren al onze energieverbruikers inzichtelijk gemaakt in een Excellijst. Voor de verdere uitwerking zochten we naar een bedrijf dat niet alleen de componenten kon leveren, maar dat ook met ons mee wilde denken.’’ Dat werd Stroomwinkel. Wij hebben Gabby en Roos verder geholpen. Op basis van hun lijst én wensen hebben wij een uitgebreid componentenplan uitgewerkt. Ook hebben wij een technisch aansluitschema van de installatie gemaakt, dat tevens gebruikt kan worden als naslagwerk. Bijvoorbeeld bij onderhoud of problemen.

Foto: #whosthebuss

4 zonnepanelen

Bovenop de schoolbus liggen nu 4 zonnepanelen van 400 Wp per stuk. In plaats van 1 laadregelaar hebben wij aan elk paneel een separate Victron Energy MPPT gekoppeld. Dankzij deze modulaire opzet kunnen Gabby en Roos een maximaal rendement uit hun installatie halen. Ook als een paneel in de schaduw ligt of onverhoopt kapot gaat. De stroom die de panelen opwekken wordt opgeslagen in 3 Victron Energy lithiumbatterijen van 210 Ah per stuk, die gecombineerd worden met een 3.000VA / 2400W omvormer/ladercombi. De accu’s worden 24/7 door een MG Master beschermd en bewaakt tegen overladen, overmatig ontladen en te hoge of te lage temperaturen.

Verder zorgt de MG Master voor een juiste balans van de accu’s. Vanuit het energiesysteem worden niet alleen de vloerverwarming, boiler/kachel, koelkast, keukenapparatuur en verlichting gevoed, maar kunnen ook de smartphones, laptops, (foto)camera en drone worden opgeladen. Het systeem is zo uitgewerkt dat zij volledig off-grid en meerdere dagen hun installaties kunnen voeden. Behalve de zonnepanelen kunnen de accu’s worden opgeladen door de dynamo van de bus en via een netaansluiting.

Foto: #whosthebuss

Inmiddels leggen Gabby en Roos de laatste hand aan hun energiesysteem, de inrichting en de motor van hun schoolbus. ,,Binnenkort gaan we een aantal dagen testen op een camping van vrienden, waarna we langzaam willen afzakken naar het zuiden”, vertelt Roos. ,,In eerste instantie blijven we met onze bus in Europa, waarna we willen oversteken naar Marokko. Maar zoals gezegd, de plannen staan niet vast. We staan open voor alles wat we onderweg tegenkomen.”

Mobiele versie afsluiten