In 2013 startte glas-in-lood-kunstenaar Neile Cooper met haar meest ambitieuze project ooit: Glass Cabin. Mijn creatieve heiligdom noemt ze het huisje dat op haar eigen erf staat aan de rand van Lake Mohawk in New Jersey. Voor de bouw van de constructie van zo’n 2,5 bij 3,5 meter kreeg Neile hulp van haar schoonvader.
Neile had eigenlijk een leeskamer en studio nodig en ze wilde haar glas-in-lood-kunst laten zien in een groot object. De kunstenares zegt: de cabine is geïnspireerd door mijn liefde voor rustieke hutten, kleine huizen, boomhutten en mijn liefde voor het buitenleven. Inmiddels gebruikt ze haar glazen huisje ook om erin te slapen als het weer het toelaat. Zelfs in de winter en dat zonder verwarming en zonder badkamer.
Tekst gaat verder onder de foto.
Gerecycled materiaal
Glass Cabin is bijna volledig gemaakt van gerecycled materiaal. De dakspanten komen van omgevallen bomen, hout heb ik verzameld bij woningen in de omgeving. De vloer is bijvoorbeeld van prachtige cederplanken, die afkomstig zijn van het door een storm beschadigde terras van een buurman. De balken zijn ook van cederhout uit het nabijgelegen huis van mijn moeder. Neile heeft goed gezocht naar oude kozijnen en er heel veel gevonden bij garage sales, bij vrienden en op de Craigslist, een advertentiesite, waarop gebruikte bouwmaterialen te koop worden aangeboden.
Tekst gaat verder onder de foto’s.
Een sprookje
De heldere glasruiten in de ramen zijn door Neile vervangen en omgetoverd tot een kleurrijke glas-in-loodweergave van varens, bloemen, insecten en vogels in felgekleurd glas. Neile legt uit hoe dat gaat. Het oude glas wordt voorzichtig uit de raamkozijnen verwijderd, vervolgens in mijn glas-in-loodramen verwerkt en daarna opnieuw in de raamkozijnen geplaatst. Het bijzondere gevoel van een sprookje, wordt gecreëerd door de grote schaal van de afbeeldingen. Een monarchvlinder met een spanwijdte van meer dan twee meter vliegt boven een groep kniehoge paddenstoelen.
Tekst gaat verder onder de foto‘s.
Daglicht
Neile vond het bouwen van de constructie relatief simpel. Het is eigenlijk gewoon een simpel schuurtje. Voor het bewerken van de ruiten naar glas-in-lood heb ik een vaste routine, zodat ik de kozijnen ieder afzonderlijk kan omtoveren. Maar de kunstenares had zich niet helemaal gerealiseerd wat meubilair doet met de glaskunst. Je ziet mijn kunstwerken van glas-in-lood niet meer goed als er meubels voor staan, dus verplaats ik de meubels regelmatig. Ze is super enthousiast over de werking van het daglicht. Iets wat ik altijd al leuk vind aan het werken met glas, is hoe het verandert als het licht door de dag heen verandert. In een kamer volledig gemaakt van glas-in-lood, wordt dat effect versterkt en elk moment voelt elke dag anders en nieuw in de ruimte.
Tekst gaat verder onder de foto’s.
Serie Ambachtelijk bouwen boeit
In de wereld van kleine huisjes kom je veel houtskeletbouw tegen en hiermee worden natuurlijk prachtige huisjes gebouwd. Maar je vindt er ook andere, soms al eeuwenoude, bouwsystemen. Je kan je huisje bijvoorbeeld metselen of opbouwen uit gerecyclede glas-in-lood ramen. Of gebruik maken van spanten, zoals dat in de scheepsbouw gebeurt. Het is niet toevallig dat juist bij kleine gebouwtjes deze ambachtelijke, vaak arbeidsintensieve, bouwtechnieken opnieuw veel aandacht krijgen. Laat je de komende weken met deze serie van Marcel van Mierlo inspireren door vaklieden en kunstenaars, die deze traditionele bouwmethoden met liefde en respect nieuw leven inblazen en er prachtige kleine huisjes mee bouwen.