André en Els Molengraaf lieten een bijzonder casco tiny house bouwen voor hun H2roadtrip, een reis van Oslo tot Istanbul via de Europese kust, 12.000 km, door 12 landen in 100 dagen en zero emissie. Het interieur bouwden zij naar eigen inzicht om twee grote waterstoftanks heen. Inmiddels zijn zij bijna twee maanden onderweg om events te organiseren om waterstof als energiedrager te promoten. Maar hoe bevalt het wonen in een tiny house? Els blogt erover voor Klein Wonen Magazine.
We wonen, werken en leven onderweg in ons mooie kleine zelf gemaakte huisje, waar we heel trots op zijn. We hebben deze geheel zelf ontworpen en gebouwd. We hebben in ons tiny house twee waterstoftanks waar we omheen hebben moeten bouwen. Daar hebben we dus echt rekening mee moeten houden. Het is dus echt een op maat gemaakt tiny house. De waterstof uit de tanks wordt door een generator omgezet naar elektriciteit, waar we de auto mee kunnen laden tijdens het rijden.
Tekst gaat verder onder de foto.
Elektrisch hefbed
Het leven bevalt zo prima. We hebben alles wat we nodig hebben. De indeling hebben we zo gemaakt dat het allemaal precies past. Een elektrisch hefbed, keuken, douche, toilet en wasbak. We hebben twee zonnepanelen van totaal 800 WP op het dak en 5 kWh batterijen en een Victron omvormer ingebouwd, zodat we geruime tijd off-grid kunnen leven. Dit zou eigenlijk standaard in elke caravan, camper of tiny house moeten zitten om grit of voertuig onafhankelijk te kunnen reizen. Wij kunnen hierdoor onderweg tijdens een stop koffie of thee zetten, tosti’s bakken, wat we ook willen of op een camping staan zonder stroom nodig te hebben.
De eerste weken merkten we, dat voor het koken op twee pitten van de inductieplaat de elektrische capaciteit niet voldoende was. De stoppen sloegen steeds door. Ook één kookpit en de waterkoker aan ging niet. Dus dat werd rekening houden met koken. Na twee weken bedachten we opeens dat we twee verschillende groepen zekeringen hebben, te weten 6 en 16 ampère. Hadden we dit wel goed aangesloten? Nee dus, we hebben toen de groep omgewisseld en toen werkte het wel!
Tekst gaat verder onder de foto’s.
Vocht
Ook hadden we in Scandinavië dat de waterkoker steeds kortsluiting gaf. Maar naarmate het minder vochtig werd buiten en binnen, bleek deze het toch wel te doen. Dit had dus met vocht te maken. Ook hebben we op de eerste mooie dagen nog wat kitwerk moeten doen om wat naadjes af te dichten, hier waren we nog niet aan toe gekomen. De klimaatunit, die zowel verwarmt als koelt, is een must om in het voorjaar te reizen. Daarnaast zorgen kaarsjes ook voor warmte en gezelligheid. 😉
Tekst gaat verder onder de advertentie.
Veel werkruimte
Wij hebben gekozen om op een losse inductieplaat te koken. Zo kunnen we het opbergen en hebben we meer ruimte op het aanrechtblad en kunnen we deze ook buiten plaatsen om daar te koken voor als het erg warm is binnen. Door de 2,50 meter breedte van ons tiny house hebben we ook een extra diep aanrechtblad kunnen maken. Dit geeft ook veel werkruimte. Omdat wij onderweg ook werken hebben we een kast gemaakt met werkblad op dezelfde hoogte en met dezelfde diepte als het aanrechtblad. In de kast zit een kist die we dan op het bureau zetten en uit de kist halen we de laptop et cetera om er een stabureau van te maken.
Tekst gaat verder onder de foto’s.
Wandverbindingen
Wat we structureel anders zouden doen voor een eventuele volgende keer is alle wandverbindingen van een ander materiaal dan aluminium maken. De aluminiumprofielen fungeren nu als een warmte- en koudebrug, waardoor er condens op de profielen ontstaat. Achteraf wisten wij, uit de ervaring met de busbouw, dat dat altijd voor komt bij aluminiumprofielen. Door de genoemde 2.50 breedte van ons tiny house en dat we vanaf de instapdeur alleen doorlopend laaghoudende kasten hebben gemaakt, voelt alles lekker ruim aan. Dat horen we ook steeds van mensen die binnenkomen kijken. Zij vinden het zo ruim en hoog (op zijn hoogst 3.10m).
Het hefbed hebben we gemaakt omdat we niet iedere avond ons bed op wilden maken en op goede matrassen wilden slapen. We hebben dus gekozen voor twee lattenbodems en twee matrassen van 90 x 200 centimeter. Slapen is belangrijk om weer uitgerust aan de dag te kunnen beginnen en helemaal als je 100 dagen onderweg bent. Helaas bleken de matrassen iets dikker en zwaarder dan we dachten. Het elektrisch omhoog laten gaan heeft dan ook wat extra man/vrouwkracht nodig om het omhoog te krijgen.
Tekst gaat verder onder de foto’s.
Echt ons huisje
Wij genieten erg van ons huisje. We hebben het met lichte kleuren en materialen gemaakt en dat geeft extra rust. En omdat we er zelf al zolang mee bezig zijn geweest is het echt ons huisje. Met onze missie loopt het als verwacht. Op de camping en parkeerplaatsen onderweg komen mensen spontaan op ons af om ons project en tiny house te bewonderen. We vallen wel op met de uitstraling van zowel ons tiny house als de elektrische pick-up ervoor.
Tekst gaat verder onder de video.
Juiste app om te laden en tanken
Wat we mensen aanraden die emissieloos op reis gaan door Europa, om heel goed van te voren te checken welke betaal apps er zijn voor elektrisch laden en waterstof tanken. Wij zijn regelmatig lang bezig ter plaatse om de juiste app te downloaden en daaraan gekoppelde betaling te valideren. Bij ons bezoek aan afgevaardigden van de EU in Brussel hebben we dit ook aangekaart. Er is al wetgeving dat ieder vul- en laadpunt voor een ieder binnen de EU toegankelijk moet zijn met normale creditkaarten. De implementatie hiervan is zeker nog niet gereed. Gelukkig hebben we het nog iedere keer gered en hebben nog niet zonder stroom of waterstof gestaan tijdens ons avontuur.
Wil je meer weten over onze H2Roadtrip? Je kunt ons volgen op Instagram, FB, YouTube, LinkedIn @h2roadtrip of website www.h2roadtrip.com. Wil je zien hoe wij ons tiny house hebben gebouwd? Bekijk dan onderstaande twee YouTube-filmpjes.