In een flitsend tiny house op wielen gaan Els en André Molengraaf eind april laten zien dat waterstof de toekomst heeft. In 100 dagen reizen zij 12.000 kilometer emissieloos langs de kustlijn van Europa van Oslo naar Istanbul. Met evenementen in diverse landen gaan zij mensen overtuigen dat waterstof, ondanks hier en daar kritische tegengeluiden, een belangrijk wapen is om de klimaatdoeleinden te halen. Vooral voor zware transporten, bouwmachines en scheepvaart is deze brandstof volgens het echtpaar de oplossing, maar ook voor wie off-grid wil wonen in een tiny house of woonbus.
André Molengraaf heeft al 30 jaar ervaring in het ombouwen en produceren van voertuigen en gelooft heilig in waterstof als schone energie. In 2010 bouwt hij al een Mercedes Sprinter om tot een waterstofversie en acht jaar later start hij samen met drie partners de ontwikkeling van waterstofopslagtanks onder de bedrijfsnaam H2storage. Nu de certificering bijna rond is, moet er een opvallende introductie komen van de hogedruktank. ,,We vroegen ons af hoe we de wereld zouden kunnen laten zien welke gamechanger we met onze tank hebben ontwikkeld. We wilden niet alleen de technische feiten en cijfers tonen. Toen groeide het idee om de wereld te laten zien dat we met de juiste opslag en planning kunnen bewijzen dat er vandaag de dag geen beperking meer bestaat om de transitie naar waterstof echt te starten’’, vertelt een bevlogen André.
Tekst gaat verder onder de foto.
Roadtrip
Gecombineerd met de skills van zijn vrouw en eventmanager Els is het plan voor een promotionele H2Roadtrip al snel geboren. Eerst wordt gedacht aan een reis langs alle Europese hoofdsteden, maar uiteindelijk duwt hun voorliefde voor de zee en kust hen naar een trip langs de Europese kustlijn. Ze bouwen een elektrische Ford 150 pick-up om naar een waterstofauto en kiezen voor een tiny house op wielen als tijdelijke woning. ,,De waterstoftanks zijn te groot voor in de achterbak van de pick-up. Vandaar dat ze in het tiny house op wielen moeten. We willen er ook een totaalbeleving van maken, dus ook het leven op waterstof. Daarnaast moeten we ook rekening houden met de kosten omdat we deze roadtrip helemaal zelf bekostigen, dus daarom geen B&B’s of hotels’’, legt Els uit.
Tekst gaat verder onder de foto.
Op maat
Het tiny house moet op maat worden gemaakt om voldoende ruimte te bieden aan twee opslagtanks met een lengte van 2,5 meter en een breedte van iets meer dan een halve meter. Aangezien het tanken van waterstof niet op iedere hoek mogelijk is, moet er een fikse voorraad van 28 kilogram waterstof worden meegenomen. Ook de look is belangrijk, want het is per slot van rekening een promotour. Het resultaat is een combinatie van een tiny house, camper en caravan. ,,We hebben gekozen voor een eigen uitstraling. We willen toch opvallen en daarnaast heeft het nu een gestroomlijnde vorm en is het iets groter en breder dan een standaard caravan of camper.’’
Tekst gaat verder onder de foto‘s.
Zelf ontworpen en gebouwd
Als het casco door ervaren handen in elkaar is gezet op de trailer verhuist het tiny house naar de oprit van André en Els. Daar gaan zij zelf aan de slag met het interieur. ,,We hebben alles zelf ontworpen en gebouwd. We willen zoveel mogelijk licht hebben en werken dus met een lichte houtkleur en wit. Met accessoires gaan we er nog wat kleur in brengen. Waarschijnlijk een warme kleur geel. Met name Els wil graag een plek creëren waar ze zich prettig voelt, want dat is belangrijk voor haar. We moeten toch drie maanden een eigen thuis creëren’’, zegt André. Voor het interieur gebruiken beide midden-vijftigers voornamelijk populierenhout. ,,Dat hout is het minst zwaar. We moeten natuurlijk rekening houden met het gewicht dat achter de auto kan en mag. Verder gebruiken we voor dingen die niet zichtbaar zijn ook oud hout, dat we nog hebben liggen.’’
Tekst gaat verder onder de foto.
Off-grid
Tijdens hun H2Roadtrip gaat het echtpaar uit Houten waterstof ook gebruiken voor het dagelijks leven in hun tiny house. De brandstofcel levert de energie voor koken, warm water en andere elektrische huishoudelijke apparaten, maar er wordt ook gebruik gemaakt van zonnepanelen. ,,Alles is elektrisch. De zonnepanelen worden gebruikt voor overdag en om batterijen te laden. Als back-up of bij piekgebruik schakelen we de brandstofcel in om elektriciteit te maken. De brandstofcel produceert stroom via waterstof en lucht’’, vertelt André, die voor waterstof zeker ook een toekomst ziet in het tiny house-leven. ,,Vooral voor wie volledig off-grid wil reizen of wonen. Voor campers is het een betere oplossing dan batterij elektrische aandrijving. Dit met het oog op het eigen gewicht van de accu’s, waardoor de range beperkt is. Voor tiny houses biedt waterstof de oplossing om volledig emissieloos stroom op te wekken waar je maar wilt.’’
Tekst gaat verder onder de foto‘s.
Klimaatdoelstellingen
Op hun missietoer organiseren Els en André verschillende evenementen in de landen die zij aan doen. Daar vertellen zij over de vele voordelen van waterstof als brandstof. Vooral de grote energiedichtheid is een belangrijke eigenschap. ,,Dit houdt in dat je veel energie kunt opslaan in beperkte ruimte, mits de waterstof wordt gecomprimeerd. Dit is met name een groot voordeel bij intensief energiegebruik zoals bij internationaal transport, bouwmachines, scheepvaart en seizoensopslag. Waterstof is een hele efficiënte manier om energie op te slaan en te transporteren.’’ Het is volgens André een belangrijk wapen om de in Parijs afgesproken klimaatdoelstellingen voor 2030 te verwezenlijken. ,,In de komende jaren zullen we van fossiele brandstoffen af moeten en deze vervangen door zonne- en windenergie. Om vraag en aanbod te balanceren, moeten we energie opslaan. Hiervoor is waterstof de beste keuze. Ook kunnen we met waterstof energie transporteren die elders is geproduceerd door zon en wind.’’
Tekst gaat verder onder de foto.
Verkeerde aannames
Regelmatig worden er ook kanttekeningen geplaatst bij het gebruik van waterstof als brandstof. Dat weerlegt André. ,,Het nadeel van waterstof is nog de prijs, maar deze zal dalen bij een grotere vraag. Het risico van waterstof is niet hoger dan de brandstoffen die we nu kennen, het is alleen anders en voor velen nog onbekend. Deze onbekendheid leidt vaak tot verkeerde aannames en angst. Waterstof is niet gevaarlijk, mits er op de juiste manier mee om wordt gegaan.’’
Tanken
De waterstoftoekomst ligt volgens André voorlopig vooral bij zwaar transport, bouwmachines en de scheepvaart. Het probleem van weinig openbare tankstations voor waterstof maakt het momenteel voor autofabrikanten lastig om hier rendabel personenauto’s voor te produceren. Het is niet voor niets dat Els en André de twee zelf ontwikkelde opslagtanks achter hun Ford hebben hangen. ,,Tot Pau in Frankrijk kunnen we tanken bij speciale openbare tankstations voor waterstof. Daarna wordt het een uitdaging om te kunnen tanken. Er zijn vrijwel geen openbare tankstations en moeten we afspraken maken met bedrijven die zelf een tankstation hebben voor eigen gebruik of met leveranciers die waterstof kunnen leveren in flessen, die we dan in ons tiny house kunnen overpompen.’’.
Tekst gaat verder onder de afbeelding.
Donatieproject
Het H2-stel legt momenteel de laatste hand aan de bouw van het interieur van hun tiny house. Op 24 april 2024 staat de start van hun H2Roadtrip in Oslo op de planning. Om de reis enigszins te bekostigen hebben Els en André een donatieproject opgestart. Voor 20 euro of meer word je donateur en krijg je een speciale inlogcode voor de exclusieve video’s, blogs en vlogs tijdens de H2Roadtrip. ,,We willen met deze zero emissiereis ook het bewustzijn vergroten voor groen transport en een gezonde wereld. Van elke donatie planten wij dan ook twee bomen bij Trees for All, de rest is voor de kosten van onze trip’’, aldus Els, die uitkijkt naar de tour met hun tiny house. ,,Dit hebben we nog nooit gedaan. We hebben wel vaak gekampeerd met een caravan, maar dat was nooit langer dan 14 dagen. Dit wordt dus een mooie uitdaging om 100 dagen met elkaar in een kleine ruimte te wonen en werken.’’